Łożyska NKE do krążników przenośników taśmowych
Jedna z najbardziej żywotnych części krążników przenośników taśmowych, to łożysko.
Głównym celem krążników w przenośniku taśmowym jest kształtowanie taśmy, zapewnienie podparcia dla przenoszonego urobku i zredukowanie oporów ruchu tak, aby urobek był transportowany przy minimalnych kosztach.
W górnictwie odkrywkowym krążniki przenośników taśmowych podlegają działaniu następujących, miedzy innymi, czynników:
- Warunki pracy: duże obciążenia i możliwe obciążenia uderzeniowe (udarowe)
- Dodatkowe obciążenia wynikające z ugięć i wibracji wału
- Duże prędkości obrotowe
- Niekorzystne warunki klimatyczne, ekstremalne wahania temperatury, wilgotność, deszcz i śnieg
- Bardzo wysoki poziom zanieczyszczeń zewnętrznych.
Nawet jeśli zastosowane w krążnikach łożyska kulkowe zostały prawidłowo dobrane, uszczelnione
i nasmarowane na cały okres użytkowania, nie oznacza to, ze wyżej wymienione warunki pracy nie maja na nie wpływu.
Zwłaszcza ogromne zanieczyszczenia w środowisku górniczym i ich przenikanie, mogą spowodować niepożądane skutki. Nie tylko skróci to żywotność łożysk, ale również wpłynie na wydajność
i niezawodność pozostałych elementów instalacji.
Łożyska kulkowe jednorzędowe skonstruowane przez NKE, specjalnie dla krążników przenośnika taśmowego, są zaprojektowane do pracy w najbardziej niesprzyjających warunkach.
Nowa specjalna konstrukcja łożysk NKE do krążników przenośników taśmowych przyczyni się w znacznym stopniu do:
- Zmniejszenia ryzyka pożaru
- Wydłużenia żywotności taśmy
- Zmniejszenia zużycia energii
- Zwiększenia niezawodności systemu
- Znacznego zmniejszenia kosztów operacyjnych
Najczęściej spotykane rozmiary łożysk dla tego zastosowania wahają się od 30mm do 50mm średnicy wewnętrznej.
Łożyska kulkowe zaprojektowane przez NKE do pracy w najbardziej niesprzyjających warunkach, szczególnie dostosowania w krążnikach przenośnika taśmowego, powstały w wyniku szeroko zakrojonych analiz,
które pozwoliły na wprowadzenie następujących modyfikacji gwarantujących lepsze osiągi
w porównaniu do łożysk standardowych:
- Specjalnie zaprojektowany koszyk, z syntetycznego materiału o bardzo niskim współczynniku tarcia
- Ulepszona geometria bieżni
- Specjalny promieniowy luz wewnętrzny
- Uszczelnienia o specjalnej konstrukcji NKE, bezstykowe, stykowe i o niskim współczynniku tarcia
- Starannie dobrany specjalny środek smarny o szerokim zakresie temperatur pracy.