Łożyska NKE do krążników przenośników taśmowych

Łożyska NKE do krążników przenośników taśmowych

Jedna z najbardziej żywotnych części krążników przenośników taśmowych, to łożysko.

Głównym celem krążników w przenośniku taśmowym jest kształtowanie taśmy, zapewnienie podparcia dla przenoszonego urobku i zredukowanie oporów ruchu tak, aby urobek był transportowany przy minimalnych kosztach.

W górnictwie odkrywkowym krążniki przenośników taśmowych podlegają działaniu następujących, miedzy innymi, czynników:

  • Warunki pracy: duże obciążenia i możliwe obciążenia uderzeniowe (udarowe)
  • Dodatkowe obciążenia wynikające z ugięć i wibracji wału
  • Duże prędkości obrotowe
  • Niekorzystne warunki klimatyczne, ekstremalne wahania temperatury, wilgotność, deszcz i śnieg
  • Bardzo wysoki poziom zanieczyszczeń zewnętrznych.

Nawet jeśli zastosowane w krążnikach łożyska kulkowe zostały prawidłowo dobrane, uszczelnione
i nasmarowane na cały okres użytkowania, nie oznacza to, ze wyżej wymienione warunki pracy nie maja na nie wpływu.

Zwłaszcza ogromne zanieczyszczenia w środowisku górniczym i ich przenikanie, mogą spowodować niepożądane skutki. Nie tylko skróci to żywotność łożysk, ale również wpłynie na wydajność
i niezawodność pozostałych elementów instalacji.

Łożyska kulkowe jednorzędowe skonstruowane przez NKE, specjalnie dla krążników przenośnika taśmowego, są zaprojektowane do pracy w najbardziej niesprzyjających warunkach.

Nowa specjalna konstrukcja łożysk NKE do krążników przenośników taśmowych przyczyni się w znacznym stopniu do:

  • Zmniejszenia ryzyka pożaru
  • Wydłużenia żywotności taśmy
  • Zmniejszenia zużycia energii
  • Zwiększenia niezawodności systemu
  • Znacznego zmniejszenia kosztów operacyjnych

Najczęściej spotykane rozmiary łożysk dla tego zastosowania wahają się od 30mm do 50mm średnicy wewnętrznej.

Łożyska kulkowe zaprojektowane przez NKE do pracy w najbardziej niesprzyjających warunkach, szczególnie dostosowania w krążnikach przenośnika taśmowego, powstały w wyniku szeroko zakrojonych analiz,
które pozwoliły na wprowadzenie następujących modyfikacji gwarantujących lepsze osiągi
w porównaniu do łożysk standardowych:

  • Specjalnie zaprojektowany koszyk, z syntetycznego materiału o bardzo niskim współczynniku tarcia
  • Ulepszona geometria bieżni
  • Specjalny promieniowy luz wewnętrzny
  • Uszczelnienia o specjalnej konstrukcji NKE, bezstykowe, stykowe i o niskim współczynniku tarcia
  • Starannie dobrany specjalny środek smarny o szerokim zakresie temperatur pracy.